3D & New Materials

Uusi 3D-tulostamisen ja uusien materiaalien ammattitapahtuma 2020 Tampereella

Tiedote  11.09.2019

Tampereen Messut Oy järjestää uuden 3D-tulostamisen ja uusien materiaalien ammattitapahtuman. Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa 18.–19.3.2020 toteutettava 3D & New Materials herättelee suomalaista valmistavaa teollisuutta oivaltamaan sovelluskohteita ja ideoimaan uutta. Tuotekehityksestä vastaaville sekä kaikille uusista innovaatioista kiinnostuneille teollisuuden ammattilaisille suunnatun tapahtuman teemoja ovat suunnittelu, valmistuspalvelut, laitemyyjät ja teknologiat, tutkimus ja koulutus sekä materiaalit.

Valmistavassa teollisuudessa on mielikuva siitä, mitä tulevaisuuden teollisuudessa voi tai ei voi tehdä. Uusi alan ammattitapahtuma tarjoaa ajatusten tueksi konkretiaa ja vastauksia. Kävijät pääsevät tutustumaan 3D-tulostamiseen kokonaisuuden suunnittelusta lopputuotteeseen sekä uusimpiin valmistavan teollisuuden materiaaliratkaisuihin.

− Alan edelläkävijät ja toimijat ovat innoissaan uudesta tapahtumasta. Yhdessä pääsemme näyttämään, mitä tulostamisella voi tehdä. Kaikkien tuotteiden valmistukseen tulostaminen ei ole se oikea tapa. Kuitenkin jokaisen valmistavan teollisuuden tuotannosta vastaavan tai aiheesta kiinnostuneen kannattaa varata kalenterista yksi päivä siihen, että selvittää, mitä hyötyä tästä voisi olla juuri omaan tekemiseen. Erityisesti uusien kevyempien, kestävämpien ja/tai ominaisuuksiltaan monimuotoisten materiaalien vyöry on juuri nyt valtava. Ajureina ovat megatrendit kuten ekologisuus ja energiatehokkuus, sanoo projektipäällikkö Sami Siurola Tampereen Messut Oy:stä.

3D-tulostamisen asiantuntija: ”Tapahtuman soisi poistavan 3D-tulostukseen liittyvää mystiikkaa”

Tapahtuman tavoitteena on esitellä asiaa selkokielillä sekä tarjota kävijöille vertaisoppimista ja oivalluksia kehitystyöhön sekä tulevaisuuden suunnitelmien tueksi. Sisältö rakentuu exposta, erilaisista workshopeista ja case-esimerkeistä sekä kansainvälisistä keynote-puhujista ja keskustelufoorumeista.

− Tapahtuman soisi poistavan turhaa 3D-tulostukseen liittyvää mystiikkaa ja lisäävän innostusta tutustua aiheeseen. Tapahtuma lupaa korkeatasoisen oppimisen ja oivaltamisen kokemuksen sekä niille, jotka eivät tunne teknologiaa, että niille, jotka ovat asiaan jo perehtyneet, kiteyttää tapahtuman suunnittelussa aktiivisesti mukana ollut 3DStepin toimitusjohtaja Pekka Ketola.

Uusien teknologioiden osaajia tarvitaan jo nyt: ymmärrys mahdollistaa oivallukset sovelluskohteista

− Oleellista on kouluttaa lisää 3D-suunnitteluun erikoistuneita ammattilaisia, jotka ymmärtävät uusien teknologioiden lisäksi uusia materiaalimahdollisuuksia sekä kokonaisia prosesseja ja niihin liittyviä yksityiskohtia. Keskustelu laitehankinnoista ei yksinään riitä, jotta 3D-tulostaminen lisääntyy ja yleistyy tuotantomenetelmänä. Eri toimijoiden kehitystyö, erikseen ja yhdessä, ja siitä saatavan tiedon jakaminen yhteisesti lisäävät ymmärryksen lisääntymistä ja onnistumisia. Tätä kautta uudet sovelluskohteet löytyvät, sanoo Wärtsilä Oyj:n innovaatioasiantuntija Juho Raukola.

Lue uutinen: Asiantuntija luottaa 3D-tulostamisen kasvavaan bisnespotentiaaliin

FIRPAn vuosiseminaari samaan aikaan Tampereella

Suomen Pikavalmistusyhdistys FIRPA ry järjestää vuosiseminaarinsa 18.3.2020 tapahtuman yhteydessä.

− Tampereella on konepajateollisuuden asiakaskunta valmiiksi koolla ja erityisesti piensarjoissa valmistettavat laitteistot tarjoavat potentiaalisia sovelluskohteita materiaalia lisäävästi tuotettaville osille ja konstruktioille. Erityisesti pulveripetiin perustuvat materiaalia lisäävästi valmistetut osat ja kappaleet ovat metallurgialtaan läheistä sukua hitsaussaumalle. Uskon, että hitsaustekniikan ammattilaisista moni löytää tästä kiehtovan maailman lähellä omaansa, sanoo FIRPAn varapuheenjohtaja Martti Huolila.

Lue uutinen: Firpan vuosiseminaari tapahtuman yhteydessä

LISÄTIEDOT: www.3dnewmaterials.fi, Twitter: @TampereenMessut, #3DNewMaterials2020

Tiedote julkaistu myös ePressissä 11.9.2019