3D & New Materials

Metallijuhla liittää osaajat yhteen ja tulostaa tulevaisuuden Tampereella

Tiedote  29.11.2022

Metalliteollisuuden ammattimessut Konepaja, Pohjoismaiden suurin hitsausalan messutapahtuma Nordic Welding Expo sekä 3D-tulostamisen ja uusien materiaalien 3D & New Materials -messut käynnistivät kolmipäiväisen messuriemun tänään Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa. Avajaispäivänä Suomen Hitsausteknillinen Yhdistys ry palkitsi alan menestynyttä osaamista sekä avasi torstaina finaalinsa saavan hitsauksen SM-kilpailut. 29. marraskuuta − 1. joulukuuta 2022 messukävijöitä kohtaamassa on kolmesataa näytteilleasettajaa.

Metalliteollisuuden koneiden ja laitteiden ykköstapahtuma Konepaja sekä Pohjoismaiden suurin hitsauksen, liittämisen ja leikkaamisen messutapahtuma Nordic Welding Expo starttasivat tänään. Tapahtumakaksikko vyörytti Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen halleihin modernin pajan hengen, teemanaan kehittyneimmät koneet, moderni konepaja ja rohkeat investoinnit. Koneet ja laitteet ovat konkreettisesti esillä, neljän vuoden tauon jälkeen. Alan asiantuntijoiden, terävimpien yritysten sekä tulevaisuuden osaajien merkityksellisiä kohtaamisia on odotettu.
− Vihdoin, vuosien tauon jälkeen ovat kaikki koneet pajassa! Meillä Tampereella on mahdollista aidosti kokea koneuutuudet paikan päällä, kohdata kumppanit ja uudet osaajat sekä tutustua teknologiaan ja palveluratkaisuihin. Moderni paja kehittyneimmillä koneilla ja kaikilla aisteilla, sillä messuilla myös haistaa miltä metallin työstäminen tuoksuu, vinkkaa tapahtumakokonaisuuden projektipäällikkö Sami Siurola Tampereen Messut -konsernista.

Kohtaamisten metallijuhla kattaa hitsinkovan ohjelman mielenkiintoisia puheenvuoroja, esityksiä ja näytöksiä, seminaareja sekä työpajoja. Koko ohjelma: konepajamessut.fi/fi/kavijalle/#tab-program ja nordicweldingexpo.fi/fi/kavijalle/#tab-program.

Suomen Hitsausteknillinen Yhdistys palkitsi menestyjiä ja kruunaa SM-voittajan torstaina

Suomen Hitsausteknillinen Yhdistys (SHY) ry palkitsi osaajiaan messujen ensimmäisenä päivänä. Vuoden hitsaushuippu -tunnustuspalkinto jaettiin alalla ansioituneille kolmessa sarjassa: hitsausalan yritykset, hitsauksen tutkimus-, kehitys- ja tarkastusyksiköt sekä hitsauksen koulutusorganisaatiot. Hitsausalan ykkösyrityksenä palkittiin Speweld Service Oy, huippusuorituksestaan hitsauksen kehittämisen ja kokonaisvaltaisten projekti- ja kunnossapitotoimitusten saralla. Kunniakirjan vastaanottivat laatupäällikkö Michael Kraus ja projektipäällikkö Tuomo Hoikkanen. Tunnustuksen hitsausalan tarkastuslaitoksena pokkasi PäteWin Oy kouluttajien verkostoitumisen kehittämisestä ja hitsauskoulutuksen huippuna palkittiin Yrkeshögskolan i Österbottenin Närpiön yksikkö, joka vuodesta 2010 on ainoana ruotsinkielisenä oppilaitoksena kouluttanut kansainvälisiä IW-hitsaajia. Ensimmäistä kertaa jaetulla Lasertyöstetty huipputuote -kunniakirjalla palkittiin Metso Outotec Oyj:n suodatinkehyksen laserhitsaus, vastaanottajinaan Jere Nykänen ja Mika Naukkarinen. SHY:n Laserfoorumin tunnustuksella nostetaan esiin tuotteita, joissa hyödynnetään erilaisia lasertyöstömenetelmiä saavuttaen kustannussäästöjä, parempaa laatua tai muuta kilpailuetua. Palkinnot ja kunniakirjat luovuttivat SHY:n hallituksen tuleva puheenjohtaja Reetta Verho Kemppi Oy:stä, palkintosponsorien edustajana markkinointipäällikkö Mikko Aarnio Pemamek Oy:stä sekä myyntijohtaja Jani Maja Tampereen Messut -konsernista. SHY ry muisti myös kunniakirjoin ja stipendein Hitsaustekniikka-lehden parhaita artikkeleja. Lue SHY:n ry:n tiedote kaikista palkituista: nordicweldingexpo.fi/fi/tiedote/shy-ry-hitsaushuiput-palkittiin/. Nordic Welding Expo toimii myös hitsauksen SM-kilpailujen ansiokkaana näyttämönä. SHY ry:n järjestämä kilpailu on suunnattu ammatillista perustutkintoaan suorittaville nuorille. SM-kilpailut ovat kolmipäiväiset ja voittaja kruunataan tapahtumassa torstaina. Kilpailua voi seurata A-hallin hitsauskilpailualueella nordicweldingexpo.fi/fi/program/hitsauksen-sm-kilpailut/.

Metalliteollisuus ajan ja pajan hengessä, tulevaan katsoen

Konepajassa koetaan uuden ajan vastuullinen, valoisa ja moderni teollisuus. Avajaispäivänä tiistaina syvennytään Rohkeat ja vastuulliset investoinnit -paneelikeskusteluun, joka avaa näkymän maailmantalouteen ja rahoitusmarkkinoille. 30.11. Pirkanmaan teollinen tulevaisuus -seminaarissa pohditaan valmistavan tuotannon tulevaisuutta. Messujen keskiviikossa puhuttelee tietokirjailija Antti Merilehdon kiehtova keynote Ihmisen ja koneen vuorovaikutus ja torstaissa tulevaisuustutkija Ilkka Halavan innostava puheenvuoro Riski, rohkeus ja rakenteiden transformaatio. Finnish Advanced Manufacturing Network (FAMN) kertoo torstaina, kuinka verkosto auttaa valmistavan teollisuuden yrityksiä datan hyödyntämisessä ja kestävän kehityksen teemojen edistämisessä. Teknologiateollisuus ry:n Plootu Fennica -ohutlevytuotekilpailun vuoden 2022 parhaimmisto on esillä osastolla A631. Ohutlevypäivillä toukokuussa finaalinsa saaneessa kilpailussa haettiin uudenlaisia tuotteita, joissa ohutlevyllä on olennainen osa muotoilussa, valmistustekniikassa, rakenteessa tai innovatiivisuudessa. Ohutlevytuotteet palkittiin kolmessa eri sarjassa: muotoilu, teollisuus ja oppilaitos.

Ulotteinen 3D & New Materials luo tulevaisuutta

3D-tulostamisen ja uusien materiaalien 3D & New Materials järjestetään ensimmäistä kertaa. 3D-tulostamisen kokonaisuus on 29.11.–1.12. kattavasti esillä kehityksestä lopputuotteeseen, esitellen myös alan uusimmat materiaaliratkaisut valmista-vaan teollisuuteen. Messukeskiviikkona 30.11. Innovation Expert Juho Raukolan, Wärtsilä Oy Ab, puheenvuorossa 3D-tulostus ja kriittinen massa – kuinka Suomesta tehdään lisäävän valmistuksen suurvalta pohditaan miten kasata tarvittava uskallus ja kriittinen massa tarttuakseen alan tilaisuuksiin juuri nyt. Uutuustapahtuma kattaa teollisuuden innovaatiot ja alan ajankohtaisimmat asiat suunnittelusta valmistuspalveluihin, laitemyyjistä teknologiaan, tutkimukseen ja koulutukseen sekä tulevaisuuden materiaalit. Tutustu messujen koko ulotteiseen ohjelmaan 3dnewmaterials.fi/fi/kavijalle/#tab-program.

Konepajan yhteistyökumppaneina toimivat Teknologiateollisuus ry ja Teknisen Kaupan Liitto ry sekä Nordic Welding Expon Suomen Hitsausteknillinen Yhdistys SHY ry. 3D & New Materials -tapahtuman kumppaneita ovat 3DStep Oy, EOS Finland Oy, Etteplan Oyj, PLM Group Finland Oy ja Koneteknologiakeskus Turku Oy.

LISÄTIEDOT: konepajamessut.fi/, nordicweldingexpo.fi, 3dnewmaterials.fi
#Konepaja #NordicWeldingExpo #3DNewMaterials #pajanhenki
Tampereen Messut -konserni, tampereenmessut.fi, etunimi.sukunimi@tampereenmessut.fi
Sami Siurola, projektipäällikkö, +358 40 734 3589